NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2011-01-03, 21:33
Jag kan tycka att det är precis vad Släktforskarförbundet ska göra, visa på dessa i mina ögon helt ovetenskapliga artiklar och hemsidor. Men då som avskräckande exempel. Inte som nu okommenterat och okritiserat. Internet är fantastiskt men det har sina nackdelar. All information oavsett om den är vederhäftig eller ej sprids till alla dem som kan eller vill läsa vad som finns. Allt kopieras och sprids, och ju fler kopior som sprids desto större trovärdighet, så fungerar internet idag. Släktforskarförbundet måste då vara en motpool till det som är felaktigt och då också visa hur och vad som är felaktigt, ovetenskapligt och oseriöst. Man måste på alla sätt som står till buds och med alla de argument som vi kan uppbåda, försöka visa vad som är seriös släktforskning och då också förklara varför. Att tiga innebär att det som läggs ut på nätet får stå oemotsagt och risken att det så småningom tolkas som sanning ökar.  
Jag läste artikeln i Diskulogen med allt större häpnad och förväntade mig en redaktionell kommentar om artikeln i slutet men nej, den står helt oemotsagd.  
Jag har varit aktiv här kanske 10 år och det är helt uppenbart att det de senaste åren tillkommit massor av människor som är intresserade av sin släkt och hur man släktforskar.  
Detta är väldigt roligt och ett välkommet tillskott men det är också uppenbart att då släktmaterial blivit mycket mer lättillgängligt pga av internet så ökar också hela tiden mängden publicerade uppgifter på nätet. Dessa uppgifter kostar inget och är en snabb genväg till att få ihop en släkttavla med anor långt tillbaka i tiden.  
Nu om någonsin har Släktforskarförbundet en stor uppgift, att hantera och sprida kunskap om hur man släktforskar och varför, utan att skrämma bort de nytillkommna med snusförnufiga pekpinnar. Man måste på ett pedagogiskt sätt förklara hur man gör och varför det är så viktigt med källhänvisningar och vad resultatet blir om man bara hämtar någons släkt från alla de hemsidor med felaktiga uppgifter som nu sprider sig snabbt. Det är internets baksida som vi inte kan göra något åt. Men det vi och/eller Släktforskarförbundet kan göra att upplysa alla nytillkommna och andra läsare om vikten av att själv kontrollera uppgifterna. Hur kul är det egentligen med att släktträd som går tillbaka många hundra år men som är fel redan i slutet på 1800-talet och alla personer man skriver in och kanske publicerar är i verkligheten fullständigt felaktigt och meningslös information. För att inte tala om det arbete man lagt ner som är totalt bortkastat.
 
Lasse