NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2011-01-03, 19:57
Problemet är kanske också om det inte kom upp här på Rötter eller i Anbytarforum skulle det heller inte kunna vederläggas på något bra sätt..? Det är ju lite kluvet detta.  
 
Nu eftersom det dykt upp igen i den här tråden, samt ett färskt exempel på första sidan (och annat i Diskulogen) så har jag börjat kika på varifrån dessa märkliga släktträd får sitt material, något jag tidigare inte har lagt ner så värst mycket intresse på. Christian Settipani är ju en central figur i detta, och jag hittade då denna länk (med några år på nacken) http://erwan.gil.free.fr/modules/freepages/pharaons/ramses_II.pdf där hans förslag till anfäder och anmödrar analyseras i en hel del intressanta fotnoter. Läser man dessa så tror jag ingen längre kan komma och påstå att det finns någon som helst sanning i att det går att bevisa en härstamning från Ramses I eller någon annan gammal farao, inte ens utifrån att några enstaka släktförhållanden skulle vara sanna däri emellanåt, just pga alla  felaktigheter, övriga tveksamheter, gissningar och andra spekulationer. En viktig passage är tydligen om kejsar Leo VI av Bysans på 800-talets andra hälft och frågan om han är son till Basileos I eller moderns älskare Michael III osv, något som helt enkelt inte går att veta (se bl.a not 38 i länken), om ens de själva visste det?