NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2011-01-02, 09:37
Adelns och kungahusens släktband går att identifiera ganska bra genom förstahandskällor bak till 1400-talet. Sen om man använder förstahands och andrahandskällor (historieböcker och krönikor kan man), på ett givetvis osäkrare sätt, komma längre bak. men ju längre bak man går, ju färre blir förstahandskällorna.
 
Jag känner några källkritiska forskare med adel i släkten, som registrerat sig bak till strax innan Karl den Stores dagar ungefär. 700-talet. Och någonstans där går gränsen för vad man faktiskt kan göra om man har anor i västra Europa. Tiden innan är den mörka tid som löper mellan romarrikets fall och början på uppbygget av någon slags vettig centraladministration och bibliotek och sånt igen, med Frankerriket.
 
Det finns många sk antavlor som går bak till den romerska kejsartiden men de har konstruerats i efterhand. För det fann ett behov av kungahus och adelshu i Europa att legitimera sig genom att visa släktskap med det gamla Rom. Alla lännders kungahus och adelshus har gjort så. I Sverige gjorde Olof Rudbeck så och redan på 1400-talet pratade gamla biskopar om att Sveriges elit härrörde från gamla goter och Tor och Oden och gud vet vad...
 
I östra Europa finns det mer källor från bysantinska (östromerska) hitorien bak till tiden för Rom fall men ingen seriös forkare skulle försöka släktforska med det som grund.
 
Om du har araber i släkten är du lyckligare lottad eftersom den muslimska kulturen som växte upp på 600-talet var mycket mer positiv till lärdom än den västerländska och desutom höll man reda på släktband och så. Alltså kan man om man har tur komma bak till Muhammeds släkt, via arabiska stormän och härskare. Eftersom källorna till släktskap ofta var samtida och förstahandskällor redan generationen efter Muhammeds död, skulle jag skriva upp det i min antavla om jag hade haft den stora turen! Men då måste du tillhöra en kunglig ätt i praktiken.
 
Så 500-talets arabiska halvö och Muhammeds mamma och pappa är nog hur långt man kan komma bak utan att behöva förlita sig på den typ av sagor och sannolikheter som böcker som Heligt blod, helig Graal, använder som källor.
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2011-01-02 09:38)