NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Lasse Eklöf skrivet 2000-07-04, 02:39
Självfallet borde det väl ligga i publicerarens intresse att sina alster är korrekta, vare sig denne publicerar som tryckt litteratur eller på nätet. Men med tanke på dagens tryckfrihetslag så är det ju upp till var och en vad denne vill publicera, så tillvida det inte ligger i strid med lagstiftningen - tex diskriminering, rashets mm. Därmed får vem som helst trycka, eller lägga ut på nätet, både felaktiga uppgifter och sådana utan källhänvisning om denne så vill, utan att vare sig bli bötfälld eller få fängelse.
 
Med andra ord menar jag att i böcker och på nätet få felfria släktutredningar är ren och skär utopi så länge vi har har vår tryckfrihetslag, vilken jag starkt försvarar och vill ha kvar. Därför blir det nog så, tyvärr, att det är den som hämtar uppgifter från böcker och nät som får kontrollera att dessa är riktiga.
 
Ska man vara riktigt källkritisk så är ju alla uppgifter man hittar, både i kyrkböcker och annan litteratur, mer eller mindre sannolika och bör således utelämnas ur släktutredningen. Det finns ju ingenting som garanterar att källan är korrekt. Otaliga är de gånger jag har stött på motsagda uppgifter i kyrkböckerna, och har då förlitat mig på den källa som ligger närmast i tiden för händelsen därför att den är mest sannolik - inte för att den är garanterat riktig. Som man brukar säga - tro inte på allt du läser.
 
Mvh
Lasse Eklöf