NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Thomas Sverker skrivet 1999-01-09, 14:38
Oemotsagt finns det problem med hur man dels skall hantera uppgifter från internet och hur man skall hänvisa till dem. Man vet ju inte om hemsidan existerar imorgon.  
Frågan är hur skall man lösa problemet ? Man kan alltid göra en utskrift av den hemsida som man refererar till och bifoga materialet. Detta är en metod som jag vet att en del gymnasieskolor använder för inlämningsarbeten.  Men skall man trycka sin egen släktutredning vill man naturligtvis inte ha ett antal hemsidor som bilaga i boken. Att ange hela www-adressen förefaller meningslöst då ingen kan garantera adressens existens.
 
Kungliga Biblioteket laddar idag ner alla hemsidor en gång per år och förvarar detta på ett säkert media för framtiden, men vem kan garantera att just den hemsidan som du har haft som källa finns med, och hur kan den som vill kontrollera källorna hitta hemsidan ?  
 
Att många väljer att publicera materialet översiktligt kan ha sin mening under rådande omständigheter. Syftet är kanske att skapa en kontakt med andra forskare som har samma intresseområde för att utbyta information (med källor) .  Att idag lägga upp fullständigt forskningsresultat på Internet för att imorgon se det användas av flera utan ens en hänvisning, är inte roligt. Äras den som äras bör är en devis som en släktforskare bör ha som hederskodex. Man får dessutom kontroll på vem som tar del av informationen så man slipper Sikeborgs situation att flera forskare publicerar hans material som om det vore deras egen forskning.  
 
Naturligtvis anser jag det vara utomordentligt om alla forskningsresultat på internet har en fullständig källförteckning. Precis som Sikeborg anser jag att en sammanställning utan källangivelser är ett arbete som inte bör hänvisas till.  Oavsett man anger källor eller inte på hemsidan bör naturligtvis uppgifterna bygga på en källkritisk gjord undersökning, vilket åligger publiceraren.