NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2011
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 1998-12-30, 12:15
Internet är ett nytt medium för att sprida information. Och liksom har varit fallet i andra fall när nya tekniker har utvecklats tycks gängse uppfattningar om vad som gäller för att presentera sina forskningsresultat sättas ur spel. Det är åtminstone den bild jag - med rätt eller orätt - har.
 
Jag har under året sett hur också erfarna släktforskare talat och skrivit om hur glädjande det är att nätet gjort det möjligt att snabbt och enkelt kunna lägga upp preliminära forskningar, och om att det må vara upp till den enskilde släktforskaren att sovra bland vetet och agnarna. Inte i så klara verba, men i anden så menat.
 
Är det så vi bör se på Internet? Att i första hand den som hämtar uppgifter därifrån har ansvaret att kontrollera att uppgifterna är korrekta och källkritiskt hållbara?
 
I slutet av varje nummer av Svenska antavlor finns en noggrann och detaljerad beskrivning av vad som gäller för att få en släkttavla publicerad. Ord och inga visor. Behövs något liknande för Internet?
 
Kanske jag överreagerar. Men jag gick nyligen igenom många av de sajter med släktforskaranknytning som finns nämnda på RÖTTERs länksida, och det var inte alla som gjorde mig glad. Ett exempel: En av de sajter som speciellt rekommenderas innehåller hela den förfalskade Buregenalogin från Tord i Byr på 900-talet, med den enda reservationen på något ställe att man kanske får ta det hela med en nypa salt. På en annan sajt hittade jag mina egna forskningar om släkten Rålambs äldsta led i Hälsingland återgivna i detalj, utan uppgift om källa, men omedelbart följt av uppgiften att forskningsresultaten var belagda med copyright - av släktforskaren i fråga. Också en annorlunda form av källhänvisning.
 
Det vore intressant att höra vad andra släktforskare anser om hur vi ska se på Internet och vilka krav på källkritik vi har rätt att ställa på de uppgifter som lämnas där.
 
Med forskarhälsningar
 
Urban