NULL Skriv ut sidan - Personregister till litteraturen

Anbytarforum

Titel: Personregister till litteraturen
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2001-08-08, 00:59
Tack för upplysningarna! Internationaler Biographischer Index låter intressant; jag får undersöka det vid tillfälle. Särskilt intressant är det ju om indexet kan kompletteras med fler källor efter hand.
 
Peters erfarenheter visar tydligt på att detta inte kan drivas som enmansprojekt. Jag tycker det är jobbigt nog att göra ett register till en bok, och om ingen annan får del av resultatet kan man diskutera huruvida det är värt besväret. Samordning är ett måste, och det var därför jag väckte frågan.
 
Om jag förstår Elisabeth rätt, så handlar alltså arbetet i Vadstena om att systematiskt gå igenom svensk genealogisk litteratur, notera uppgifter om östgötar och smålänningar, men ignorera resten. Jag är skeptisk till ett sådant förfaringssätt, då det innebär ett ineffektivt utnyttjande av arbetstiden. Antag att Uppsala landsarkiv gör motsvarande arbete för sitt upptagningsområde; då skall samma böcker och tidskrifter gås igenom på nytt för att gallra ut en annan delmängd personer, och så vidare för resten av landet. De enstaka utlänningar som dyker upp i litteraturen lär inte någon bry sig om, trots att det skulle vara synnerligen värdefullt för en utländsk forskare att på detta sätt kunna hitta en borttappad släkting i ett avlägset land.
 
PUL har nämnts i så många möjliga och omöjliga sammanhang att jag har svårt att ta sådana invändningar på allvar. Lagen är inte bra, och demonstrativt paragrafrytteri kan vara ett sätt att få bort den, men vi kan inte tillåta att rena spekulationer om lagens formella innebörd skall lägga en sådan kvävande hämsko på snart sagt all intellektuell verksamhet. Bättre då att diskutera huruvida det kan vara kränkande för enskilda personer, som en gång lämnat ut sina personuppgifter för publicering i tryck, att få se samma uppgifter i omlopp flera år senare.