NULL Skriv ut sidan - """"Dödskallemärkta"""" böcker

Anbytarforum

Titel: """"Dödskallemärkta"""" böcker
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2002-09-22, 12:53
Bravo Anders!
 
Tänkte(!) på precis samma sak då jag nyligen träffat på 2 böcker med helt felaktiga fakta på flera ställen.
 
Din id? att samla alla böckerna på ett ställe är mycket bra. Hur gör vi med de fakta som är fel. Samlar vi dem i ett särskilt register eller någon form av lösblad?
 
De senaste exemplen på helt felaktiga uppgifter kommer från dessa böcker:
 
1. Romelanda Torp i Svartedalen tryckt häromåret där bland annat min fosterfarfar blivit 20 år yngre och alltså blev född efter första sonen! Synd på en mycket snyggt grafiskt utformat trycksak med många bra bilder på hur det var förr.
 
2. Boken Folk och hus i Skärhamn tryckt för cirka 10 år sedan. I denna bok finns en Ivar i Kroksdal som enligt boken föds 1890 när han enligt sin dotter är född 1894. Synd på en snygg bok med bra beskrivning av Skärhamn förr i tiden.
 
Och det finns fler felaktiga angivelser. I båda böckerna. Nämnde det på biblioteket här i Skärhamn och de bara tyckte att det var sådant man fick leva med.
 
Anders om Du vill kan Du kontakta mig. Du vet min e-postadress. Har lite tankar om hur vi kan gå vidare men vill gärna diskutera detta och en del annat med Dig.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin