NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2008
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-04-06, 18:30
Nej, Lena, jag känner inte något som helst  personligt agg till vare sig dig eller någon annan, gör du? (ibland är det ju så att på sig själv känner man andra...). Men jag är av princip för en just behandling av människor och ett trevligt bemötande. Och jag trodde faktiskt i min enfald att detta var ännu viktigare och självklarare när man företräder en anrik och välrenommerad förening, än när man bara uttalar sig i egenskap av privatperson.  
 
(Sagda princip till trots, kan man ju ibland bara inte låta bli att smasha på en boll, om den kommer flygande rakt emot en...)
 
Det där om borttappade får var f. ö. en biblisk metafor (nej, inte mätta får, utan metafor). Och det är möjligt att det endast var ett fåtal, som gick ur GF i samband med SoH-tumultet, men jag har från säker källa, att i detta fåtal ingår många av de mest habila och välkända namnen inom svensk genealogi idag. Så visst måste det ha varit en rejäl avtappning för GF:s del, inget tvivel om den saken.
 
På grund av SoH-tumultet, och alla märkliga turer och oklarheter omkring den fortsatta utgivningen, har vi nu fått den paradoxala situationen att de som ivrigast månat om SoH:s framtid (och därför protesterat med fötterna) får den inte, medan de som varit lojala med styrelsen, som tyckte att SoH inte spelade någon större roll, och helst borde försvinna, får den... Omvända världen, eller...?  
 
Är det inte dags att försöka börja överbrygga den här egentligen helt onödiga klyftan och splittringen nu, och dessutom börja tala ur skägget hur man egentligen ska ha det med utgivningen av SoH i framtiden? Ingen tjänar ju något som helst på detta kontraproduktiva ställningskrig och lurpassande, tvärtom. Det är ju uppenbarligen bara fråga om prestige för prestigens egen skull.  
 
Vore jag GF:s ordförande (vilket jag ju aldrig lär bli, men låt oss tänka tanken...), skulle jag i stället visa lite större generositet, och försöka ta första steget till ett närmande mellan fraktionerna, så att åtminstone några av de förlupna fåren (mätta eller inte...) kanske skulle kunna tänka sig att krypa tillbaka till fållan. Det tror jag skulle vara betydligt effektivare än att försöka förolämpa dem, vilket nu (tyvärr) förefaller vara för handen. Jag skulle t.ex. kunna föreslå att gamla, men för tillfället borttappade medlemmar, som går tillbaka till GF nu under 2005, kunde få numren från 2004 på köpet, eller åtminstone till kraftigt reducerat pris. Visst, det kanske skulle kosta lite grand (men ändå ganska marginellt), men det tror jag att man på sikt skulle få tillbaka många gånger om, inte minst i form av ökad good-will. Och jag tror att good-will och förtroende för verksamheten är precis det GF skulle behöva i dagsläget, när en t.o.m. en vanlig fråga från en f.d. mångårig medlem, föranleder reaktioner som från en förolämpad försmådd sjöjungfru eller en bortskämd favoritcockerspaniel, som blir förmenad att sitta på rokokosoffan. Tag dessa råd på allvar, annars är jag rädd för att GF (och därmed SoH) inte kommer att överleva ens detta decennium.