NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-06
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-01-05, 17:00
Lena!
 
Jag medger att jag tog i lite i överkant när jag använde ordet halvmesyr. Det var ju bara därför att jag gjorde en jämförelse med SoH. Men jag modererade faktiskt beskrivningen redan i skrivande stund, när jag påpekade att publikationerna ju tjänar helt olika syften. Och som rent internt medlemsblad, med kallelser, evenemangstips etc. är ju faktiskt GF-aktuellt helt OK. Men den är ju å andra sidan inte mer än så.
 
Men om den nuvarande GF-ledningen tänker sig att skrota SoH till förmån för GFa så byter man sannerligen ner sig; det skulle vara ungefär som att skrota Rolls-Roycen och börja köra schasmoppe. Det vore ju dessutom tragiskt om en anrik förening som GF inte längre skulle ha ett enda forum för kvalificerad forskning.  
 
Jag är f.n. inte medlem i GF, men hade givetvis varit det, om jag hade fått garantier för att SoH verkligen skulle komma ut under 2004. Det såg dock för ett år sedan inte så ut. Då fick jag intrycket att nedläggning var budet från såväl dåvarande ordförande som styrelse (med endast en styrelseledamot som reserverade sig). Och bor man inte i Stockholm, så är ju 250:- en lite väl stor utgift bara för att få GFa. Och det tror jag att de flesta icke-Stockholmare håller med mig om. Så skulle SoH försvinna, är det nog oundvikligt att GF blir en ren Stockholmförening. Men där finns ju redan SSGF, så det ligger nog nära till hands att med en sammanslagning, eller att en av föreningarana rentav förvinner.... Kanske nedläggning av SoH på sikt tenderar att bli lika med nedläggning av GF....
 
Men jag skulle definitivt inte jubla över det, tvärtom! Minnes att jag var en av dem som troget höll fast vid GF (det går att kolla via gamla medlemsförteckningar), och stannade kvar som medlem, vid den förra striden, då förbundet höll på att bildas. Men den gången ingick ju SoH i paketet....