NULL Skriv ut sidan - Anna Jöransdotter från Dalarna (Orsa finnmark?)

Anbytarforum

Titel: Anna Jöransdotter från Dalarna (Orsa finnmark?)
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 1999-06-22, 13:45
Hej Jörgen,
Ännu en pusselbit i mitt finnmarkspussel verkar falla på plats. Den efterlysta Anna är med all sannolikhet dotter till Göran Sigfridsson och hans hustru Karin Eskilsdotter i Björkberg, Orsa finnmark. De har en dotter Anna som döptes 2/6 1678, för övrigt det enda av deras 7 barn som jag hittat i födelseböckerna.  
Hustru Karin förekommer med olika åldersuppgifter men hon bör vara född någon gång omkring 1645. 1667 dömdes hon  för att ha mördat sin dotter som hon avlat med Göran Sigfridsson (sannolikt innan de gifte sig), från vilket brott hon tydligen förskonats. Hennes fader kallades i de bevarade källorna för Tandsjö Eskil finne och nämns fram till omkring 1665 då han skall ha avlidit enligt åldersuppgift i hustrun Elin (Ella) Pålsdotters (1591åu-1695) dödsruna i Orsa EI:1. Eskil är troligen av släkten Nyröinen som omnämns i Laukas sockens ödeslängd år 1601. Elin (Ella) är möjligen syster till den i Genklang nr. 13 (juni-99) omskrivna Staffan Pålsson Mulikka och då sannolikt dotter till den i rannsakningen av finnarna 1636 (dombok) omnämnda Pål Olofsson.
Göran Sigfridsson med familj flyttar någon gång efter 1685 till Hälsingland, han dyker upp i Ulfsjön, Stöde år 1700 tillsammans med sin 2:a hustru Brita Henriksdotter. Där bor även sonen Olof  (1667(74)-1743) med familj.
Görans födelseår varierar mellan 1636 och 1645, han avlider i Ulfsjön, Stöde 1722. Han var son till finnen Sigfrid Olsson i Björkberg, Orsa som var den förste förtroendemannen på finnmarken, under 1670-talet kallas han både finnefjärdingsman och finnelänsman och hans hustru Helga. Farfar var Olof Sigfridsson som 1636 (dombok) nämns som född i Koiwo i Kemi sn (Finland).
 
Den ? Sigfridsdotter i Kölsjön, Hassela du nämner är alltså syster till ovannämnda Göran, men för mig tidigare okänd, jag känner endast till en syster Helga (1657-1749) tidigare. Jag tar tacksam emot uppgifter ur Min släkt för Bergsjö-Hassela om hennes familj samt kompletterande uppgifter om Anna i Gnarp.
/Torbjörn/