NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2008-06-18, 20:51
Ove: Någon kyrkoherde vid namn Björn Jonsson har jag inte träffat på i 1500-talets Hälsingland i mina forskningar; jag kan åtminstone inte minnas ha sett någon sådan nämnd i alla fall i fogderäkenskaperna eller skattelängderna för landskapet i Riksarkivet. Att försöka identifiera honom med kyrkoherden Björn Mickelsson i Söderala enbart utifrån dopnamnet är en ren blindgång, i synnerhet som patronymikonet är helt fel. Visst skulle man kunna tänka sig att fadern varit kaplan i Arbrå i stället och därmed inte nämns i källorna - det är ju oftast kyrkoherdarna som figurerar i källorna - men det är ju också bara en ren gissning.
 
Ska man leta efter Andreas Beronis' i Enånger härstamning kanske man snarare skulle söka i Rogsta socken i norra Hälsingland. Sonen Olaus Andreae kallar sig åtminstone vid ett tillfälle för Arnaesius; det var på Vasatiden vanligt bland präster att skriva sig med latiniserade tillnamn tagna efter sin respektive hembygd. Att det är Arnäs i Rogsta som avses med det namnet antyds av att Andreas Beronis som sin representant i en jordaffär 1586 väljer en person från just denna by (vilket verkar vara mer än ett sammanträffande), som jag skrivit om i ett annat sammanhang och som du återger i dina utdrag (varav merparten rörande Andreas Beronis och sonen Olaus ju är ordagrant tagna från mina artiklar). Men det finns också ett Arneuik i Arbrå i längden för årliga räntan 1542 [Skatteboken av Hälsingland för år 1542, Gammal Hälsingekultur 1933 (Meddelanden från Hälsinglands Fornminnessällskap), s. 40], det medges, och där bor detta år en prästman, även om han heter herr Olof, inte Björn. Så innan vi har några ytterligare uppgifter måste vi lägga Björn Mickelsson i Söderala till handlingarna. I någon släkttavla hör han inte hemma än.
 
Hälsningar
 
Urban
 
P.S. Jag härstammar själv från Andreas Beronis i Enånger och var och tittade på dennes nu mycket nötta familjegravsten utanför Enångers gamla kyrka förra sommaren.