NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2010
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2008-06-17, 23:52
Tack, Ove!
Dock var det belägg för släktskapet mellan kyrkoherden Bero Michaelis (Björn Mickelsson) i Söderala och de personer som du här anger som hans söner, som jag var intresserad av. Jag kan inte i denna textmassa urskilja några sådana belägg och inte heller i de litteraturhänvisningar som du lämnar. Därför vill jag precisera frågan:
 
I vilka källor anges att denne Bero Michaelis var far till Andreas Beronis i Enånger, Laurentius Beronis i Älvdalen och Ericus Beronis i Odensvi?  
 
Anledningen till att jag frågar är att herdaminneslitteraturen (och de äldre handskrifter som utgör förarbeten till herdaminnena) har annan information om härkomsten för de tre ovannämnda prästerna (vilket Urban Sikeborg redan framhållit), men som du nu uppger skall vara söner till Bero Michaelis.
 
Enligt Muncktells gamla 1800-talsutgåva av Westerås stifts herdaminne, del 2 (1844), s. 472 var Laurentius Beronis född i Bollnäs och medlem af en namnkunnig Björn Jonssons slägt i Helsingland, samt bror til Ericus Beronis pastor i Odensvi.  
 
En annan uppgift återfinns i Gunnar Ekströms modernare utgåva av Västerås stifts herdaminne, del 1:2 (1949), s. 445-446, som till skillnad från Muncktells herdaminne i första hand bygger på forskning i primärkällorna. Enligt en uppgift i en handskrift i Västerås läroverks bibliotek, som anses komma från Laurentius Beronis dotterson Gustav Elvius, skall Laurentius Beronis far Björn ha varit kyrkoherde i Arbrå.