NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-16
Skrivet av: Lisbeth Bak skrivet 2005-03-10, 20:53
Det var da utroligt interessant.
 
Jeg har ikke mange oplysninger om Christine. Jeg ved ikke, hvonår hun er födt eller död. De oplysninger, jeg har, stammer fra en lokalhistorisk bog samt fra Wibergs prästehistorie og et seddelarkiv i Rigsarkivet i Köbenhavn.
 
Oplysningerne om hende - bl.a. at hun skulle stamme fra Skåne, ved jeg ikke hvor forfatterne har fra! Der er ingen kildehenvisninger.
 
Der mangler en del år i kirkebogen (Sunds sogn, Hammerum herred), og den er först bevaret fra 1670. Derefter er der et hul 1710-1758, så jeg kan nok ikke findes hendes död der. Jeg skal dog have gransket den mere, men den er lidt svär at läse.
 
Ifölge litteraturen skulle de väre viet på herregården Barritskov, hvor hun tjente. Der er dog ikke i Barrit sogn opbevaret kirkebog for denne periode.
 
Fra hendes mand er der bevaret en regnskabsbog, hvor hendes ene datters födsel er opfört (regnskabsbogen er gennemgået i en tidsskriftsartikel).
 
Det er sjovt at du anförer at hendes far skulle stamme fra Själland. Så kan det måske väre der efternavnet stammer fra: Stenmagle sogn i Sorö amt. Ifölge Wibergs prästehistorie skulle der have väret en präst omkring år 1600 med navnet fornavnet Hans. Han var gift 1. gang med en Barbara og 2. gang med en Helvig. Er der nogen af Söffrens dötre, som hedder det?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken