NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-16
Skrivet av: Carl-Johan Ivarsson skrivet 2005-10-15, 16:53
Inga!
Catharina Dorothea Qviding var född i Kvidinge 29/9 1685 (enl. Anreps Svenska Slägtboken 3) som dotter till kyrkoherden Hans Jakobsson Helsingborg och hans hustru Cecilia Pedersdotter. Hans Jakobsson var kyrkoherde i Kvidinge och Västra Sönnarslövs pastorat 1663-1692. Hans var son av den förmögne rådmannen i Helsingborg Jakob Hansen och hans hustru Inger Mogensdatter. Cecilia Pedersdotter var dotter till kyrkoherden Peder Poulsen Schenning i Kvidinge och Västra Sönnarslöv och hans hustru Elise Olofsdatter.
Detta och mycket annat står att läsa i Lunds stifts herdaminne av Gunnar Carlquist, del II:10 sid. 122-126. Jag ser att du bor i Linköping Eftersom Catharina Dorothea Qviding har många släktingar som varit präster, och att det är svårt att få med alla uppgifter här, så rekommenderar jag att du tar dig till Stifts- och landsbiblioteket i Linköping och tittar i forskarsalen. Där finns alla herdaminnen tillgängliga. Där kan du hitta all information du vill ha om hennes släkt. Om det inte går så får du kontakta mig så kan jag skicka kopior.
 
Lotte!
Niels Pedersen var enligt herdaminnets del II:9 sid. 286-288 född i Köpenhamn omkring 1522, son av en borgare Peder Olufsen. Han var kyrkoherde i Löderup och Hörup från senast 1568 till senast 1582. Carlquists biografi över Niels Pedersen behandlar mycket om hans krönika Cimbrorum et Gothorum origines, migrationes, bella atque coloniae som trycktes första gången 1695. Han har också varit präst på Gotland. Det finns många intressanta uppgifter men ingenting om ev. gifte och barn mer än att han hade barn. Vill du ha hela biografin så kan du mejla mig så skickar jag kopior.