NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2006
Skrivet av: Carl-Johan Ivarsson skrivet 1999-04-16, 18:28
Förr eller senare stöter man i sin släktforskning på de bokverk som kallas för herdaminnen och innehåller biografier och genealogiska upplysningar om präster. Man kan intressera sig för sin favoritsockens präster eller så har man någon anknytning till en prästsläkt.
Vissa stift har herdaminnen från 1800-talet: Skara, Uppsala och Göteborg. Andra tillkom under 1900-talets början, som Härnösand och Växjö. Andra har utgivits i modern tid som Lund och Karlstad, då efterträdande ålderstigna herdaminnesverk.
Jag vet att rättelser till Herdaminnena regelbundet brukar inflyta i Släkt och Hävd men jag tror knappast att detta uppmärksammas bland alla släktforskare. Själv har jag Anders Edestam: Karlstads stifts herdaminne i min bokhylla, ett verk som publicerades på 10 år (1965-75) och innehåller mycket värdefull information men inte saknar brister. Den snabba utgivningstiden märks av genom vissa felaktiga uppgifter och otillräckliga källhänvisningar.
Vad finns det för erfarenheter av Herdaminnena från övriga stift? Jag har blott ytligt bekantat mig med dessa verk. Har läst någon gång att Västerås och Lund fått fint betyg för sin stora pålitlighet och grundlighet, men då är de ännu ej avslutade efter mer än 50 års arbete.
Finns det anledning att varna för något Herdaminnesverk? Vore intressant att få synpunkter!