NULL Skriv ut sidan - Äldre svenska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: Äldre svenska frälsesläkter
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2010-01-28, 12:52
Det finns vissa problem med ditt förslag Patrick. Hur skulle man t. ex. säkerställa att de rättelser som skulle dyka upp här verkligen är rättelser och att tilläggen är relevanta tillägg? Det är naturligtvis som du säger att en del fel oundvikligen slinker med även i ett historievetenskapligt verk som ÄSF. Ett bevis på det är sidorna 316-331 i ÄSF I:3 som består av rättelser och tillägg till I:1-I:2. Men...
 
När det gäller de fyra sista ätterna (det fanns ytterligare 21 i den ursprungliga utgivningsplanen) så börjar åtminstone för min del tålamodet tryta. Jag har kopior av Gillingstams manus till ÄSF II:2 och har haft dem i mer än ett årtionde nu medan jag väntat på att något ska hända på Riddarhuset. Givetvis kan jag inte publicera manuskripten i nuläget men det är i princip inget som hindrar mig från att gå till källorna och skriva egna, något fylligare, artiklar om de berörda släkterna med hänvisning till HG:s opublicerade manus för uppgifter som inte tidigare är publicerade. Det är en fråga om tid och pengar men inte enbart. Oavsett vad Riddarhuset gör eller inte gör så närmar sig den dag då jag kommer att anse det berättigat att köra om dem så att säga. Det är inte av hänsyn till Riddarhuset jag håller en fot på bromsen och mer än så vill jag inte säga om detta just nu.