NULL Skriv ut sidan - Anrep, Svenska adelns ättar-taflor

Anbytarforum

Titel: Anrep, Svenska adelns ättar-taflor
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2014-08-11, 11:22
Leif! Som jag nämnt tidigare är min åsikt att Elgenstierna generellt är mer trovärdig än Anrep, vilket du då, för två timmar sen, höll med om. Och att det finns enstaka fel i modernare utgåvor är kanske inte så konstigt, när man hanterar hundratusentals fakta.
 
Jag gick in på den länk som du lade in för att bevisa att Elgenstierna har fel. Jag hittar bara att du refererar till tryckt litteratur (läs andrahands-). Dessutom anger du Stockholms stads tänkebok 1524-1529 som en källa. Vilken utgåva då? Det visade sig att Samfundet S:t Eriks utgåva, första som kom ut, var så dåligt transkriberad att man var tvungen att göra en ny utgåva senare med annan redaktion.
 
Jag ska ta ytterligare ett exempel. I mitt arbete med ett diplomatarium för Norrland korrekturläste jag två brev från 1420-talet avseende birkarlars äganderätt till samer på Köpenhamns riksarkiv, där de äldsta avskrifterna fanns. Dessa var redan tryckta sedan tidigare i högst vederhäftiga källutgåvor från slutet av 1800-talet och därför använde jag de versionerna som underlag för korrekturläsningen. Det visade sig då att det saknades en hel rad ur vardera handlingen i de tryckta utgåvorna, som då naturligtvis gjorde att betydelsen av breven blev rätt otydlig.
 
Det kanske, rent hypotetiskt, är så att Elgenstierna konstaterat att Anreps filiation inte höll, om man granskar den mot primärkällorna, och därför tog bort den.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-08-11 11:38)