NULL Skriv ut sidan - Anrep, Svenska adelns ättar-taflor

Anbytarforum

Titel: Anrep, Svenska adelns ättar-taflor
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-12-05, 20:29
Hej,
När jag valde att lägga ut länken ovan, var det för att göra Anrep mer tillgänglig för studier. Med studier menar jag i första hand jämförande studier. Efter att själv ha köpt banden har jag kunnat göra jämförelser mellan vad som anges i Elgenstierna och vad som anges i Anrep. Det menar jag är ett viktigt arbete, för att källkritiskt kunna granska Elgenstiernas uppgifter. Om de i Elgenstierna står oförändrade mot Anrep, pekar det - som jag ser det - mot att uppgifterna är gamla och bör kontrolleras än mer mot uppgifter i originalhandlingar.
Jag har också erfarenheter liknande de Nils skriver om ovan, vilket gör att jag med noggrannhet försöker leta efter felaktigt av Elgenstierna bortstädade uppgifter i Anrep. Om inte annat är det riktigt kul att kunna presentera det återfunna barnet från badvattnet.  
 
Om det nu skulle bli så att Anreps tillgängliggörande ökar mängden felaktigheter på internet, vore det tråkigt. Om det däremot kan bidra till att öka mängden jämförande studier och källkritisk värdering av även Elgenstiernas uppgifter, skulle det glädja mig.
Vänligen,
Olle