NULL Skriv ut sidan - Anrep, Svenska adelns ättar-taflor

Anbytarforum

Titel: Anrep, Svenska adelns ättar-taflor
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2011-12-05, 13:01
Ja, det säger en del, Jonas  
 
Carl, när du skriver Hur publiceringen ska ske av ett verk måste väl ändå den som skapat verket få styra över undrar jag över om du verkligen menar att salig Gabriel Anrep (eller hans arvingar?) idag ska styra över om Runeberg får skapa den här kopian? Du accepterar alltså inte de regler som finns när böcker blir tillgängliga i public domain eller vad licensen kan heta? Om du vill flytta tillbaka denna gräns till hedenhös tror jag du är ganska ensam. De flesta tycker nog att denna gräns redan idag är väl (för väl?) tilltagen.
 
Skillnaden mellan oss är att jag försöker se det positiva, men du verkar bara se kortsiktiga problem med att behöva förklara Anreps fantasier femtielva gånger. Vi råkar befinna oss just i skarven mellan papperssamhället och det digitala samhället, där upphovsrättsfrågor snarare försvårar än hjälper till i övergången. I den här övergången och med gällande regler är det ofrånkomligt att äldre litteratur blir mer allmänt tillgängligt fortare än nyare litteratur. Det är ett övergående problem, sett på lite sikt (50 år). Inga repressiva åtgärder kan stoppa utvecklingen mot det digitala samhället, så det är lika bra att acceptera det och försöka se det positiva. Livet är som sagt kort nog!