NULL Skriv ut sidan - Anrep, Svenska adelns ättar-taflor

Anbytarforum

Titel: Anrep, Svenska adelns ättar-taflor
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2011-12-05, 11:40
Hej Carl, där förstår jag inte alls vad du menar, jag har inte sagt något som strider mot det självklara att den som publicerar något ska styrka att det är korrekt. Vad vi pratar om är en kopia av Anrep, och Runeberg publicerar inte någon ny forskning som de behöver styrka.
 
Upphovsrättslagstiftning är under ständig omvärdering och har en tendens att alltid ligga steget efter (den talade om kassettband när ingen längre använde kassettband exempelvis), men det är en annan diskussion. Jag menar självfallet att publicering av även nyare litteratur ska göras i digital form av utgivaren, inte av någon piratkopierare. Det är den pressen på dagens utgivare, genom att äldre litteratur blir tillgängligt digitalt, som är positiv.
 
För att hårddra det, att ge ut något endast i bokform (papper) kommer snart att betraktas som oerhört föråldrat. Redan idag finns i princip alla vetenskapliga artiklar i tidskrifter av någon betydelse även publicerade digitalt på nätet. Det betyder inte att allt är gratis. Ofta kan man läsa en sammanfattning gratis, men hela artikeln kräver något abonnemang.