NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2008-07-30, 19:42
När jag skrev mitt inlägg ovan var jag okunnig om att SSK ej längre utges av Almqvist & Wiksell. Genom Anders inlägg får jag ny kunskap och ser på http://hem.passagen.se/gronstub/ssk.html hur det hänger ihop: Förlaget var från 1989 till 2007 Almqvist & Wiksell International.
År 2008 möjliggjordes för SSK att stå på egna ben i den bemärkelsen att utgivningen nu sker på eget förlag genom Föreningen Svenska släktkalendern, en ideell förening grundad året dessförinnan.
Efter lite mer sökning fann jag mer fullödig information i Rötter. Där kunde jag läsa följande:
Bakgrunden är att redaktionskommittén sedan en tid funderat på att stå på egna ben. Frågan var hur banden till förlaget kunde klippas på ett smärtfritt sätt. Förlaget förekom dock redaktionskommittén på denna punkt, med besked att förlaget beslutat upphöra med kommissionsutgivningssidan av sin verksamhet. För redaktionskommittén innebär utgivning på eget förlag ett smidigare arbete, utan fastlåsande avtal rörande sidantal och utgivningstidpunkt m.m. Framför allt går inte längre en vinst raka vägen ned i ett förlags kassakista, utan allt överskott kan plöjas ned i själva utgivningsprojektet.
Nu blir jag än mer undrande. Är det denna utgivning/organisation som Du Ted Rosvall reagerar på i Ditt veckobrev, eller hade Du liksom jag missat nyheten?
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 30 juli, 2008)