NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2009
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2008-07-30, 13:38
Jag har inte heller sett någon debatt om detta.
 
Magnus Bäckmark har ju nämnt redan 1 mars 2003 här ovan att redaktionen också hjälper till att fylla igen luckor i manusen efter bästa förmåga, något som i många släkters fall skulle kosta väldigt mycket mer om marknadsmässig betalning uttogs för de timmar som lades ned på det, men som nu är en tjänst som följer med på köpet när man medverkar till att införa en släkt.
 
Den biten nämner inte Ted alls i sin kalkyl och har sannolikt underskattat dess betydelse. Jag har redan själv sett det i full aktion sedan jag anmälde min mors Jansson-gren av släkten de Val/de Wall/de Wahl. Jag har betalt en startavgift på 520 kronor, som kommer att ge ett exemplar av boken, plus att den enda kostnaden tills vidare finansierar all forskning Magnus gjort för att kolla luckor bland framför allt de tidiga mellanleden, som jag inte hade koll på i materialet jag först skickade in. Med den bilden av vad jag får för pengarna tycker jag inte det är dyrt.
 
Sedan är väl alla i redaktionen representanter för släktforskarrörelsen, och man har startat Föreningen Svenska Släktkalendern och ger nu ut SSK på eget förlag för att själva kunna använda eventuellt överskott till annan extrapublicering av genealogisk litteratur.
 
Varje ansvarig för en publicerad artikel kan ju annonsera hur mycket han/hon vill inom den egna släktkretsen och i sitt eget nätverk om att de som är intresserade av exemplar av boken med anledning av just hans/hennes artiklar naturligtvis ska beställa exemplar genom honom/henne, så att han/hon får tillräckligt många beställningar på köp. Det kommer jag att göra i samband med alla nya artiklar jag utgår ifrån att jag kommer att bidra med framöver. Hade rätt många idéer redan nu till 2010 års utgåva, men de allra flesta kommer nog att anstå till 2013, om det kan förmodas bli nästa årgång.
 
Utöver artiklar om de olika namn/stavnings-avgränsade huvudgrenarna av släkten de Val/de Wall/de Wahl planerar jag för min farmors agnatiska släkt, min styvfars, kanske min svågers agnatiska släkt, som mina syskonbarn med namnet Pemer är av... återpublicering av Pemer... och att i samråd/samarbete med intresserade släktmedlemmar försöka få ny- respektive återpubliceringar av släkter av stort intresse i min forskning, såsom Frumerie, Hasselhuhn, Låftman, Neikter...  
 
Släkten Frumerie och en utbruten artikel från mammas Janssons (min morbror som tog nytt namn och hans barn och barnbarn) är troliga ytterligare artiklar som ändå också hinner bli aktuella redan nu till 2010, där bör tiden finnas. Vad gäller Frumeries finns så mycket av bakgrunden redan ordentligt i systemet sedan släktens tidigare publiceringar och det är mest så aktuella yrken som möjligt på alla som kommer att behöva kontrolleras. Aktuell sammansättning av släkten just nu har jag full koll på...