NULL Skriv ut sidan - Släktforskarnas Årsbok

Anbytarforum

Titel: Släktforskarnas Årsbok
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2011-06-23, 13:18
Sista minuten-Tips! För den som händelsevis inte läser Rötters startsida så kan ju sägas att idag (23 juni) är sista dagen att beställa Släktforskarnas Årsbok 2011 till rabatterat pris - 215 kr i stället för 295 kr (ok, den finns till mässpris i augusti på Släktforskardagarna i Norrköping skriver förbundet, men det vet vi ju inte vad det blir för pris)!
 
Beställningssidan finns här (visserligen med en del fel på, men bry er inte om det utan beställ bara boken  - och kanske annat ni inte har  )
 
Vill man veta vad årets bok innehåller för artiklar får man gå till Angeläget nr 1/2011 sidan 44, för det är enda stället jag hittar informationen på - men nedan räknar jag upp artiklarna som anges där att de ska ingå - man kan notera dels den nya Bure-artiklen av årets Örnbergspristagare Urban Sikeborg som jag antar berör det nya fyndet av Johan Bures originalhandskrift från början av 1600-talet, dels att det är en stor geografisk spridning på artiklarna.
 
Årsbok 2011 innehåller - liksom tidigare årgångar - en rad spännande och nyttiga artiklar, som du inte vill vara utan. Några exempel:
* Arbetarsmåbruk, en tid släktens levebröd, av Irma Ridbäck (rör Norrbotten)
* Ett förbund blir till och växer upp Sveriges släktforskarförbund fram till år 2000, av Elisabeth Thorsell
* Ifrån hednatid en talrik och hedrad släkt  Den historiska framställningen av Bureättens äldre led, av Urban Sikeborg
* Hans hjärta kan ej längre se mitt lidande  Om Maria Sophia Thomée, vice pastors Pisarski och engelske pappersmästaren Bond, av Mats Pettersson
* Gravarna i Stora Skedvi kyrka, ett bidrag till gravvårdsinventeringen,
av Leif Olofsson
* Släkten Holm i Söderköping, av Kristina Edström och Christian Juliusson
* Familjeregister för Kuoksu by 1640-1900, av Erik Kuoksu
* Bonden Anders Larsson i Harbro, Björnlunda, av Michael Lundholm
* En dag på tinget anno 1644, av Andreas Karlsson och Anna Karlsson (rör Halland)
* Rötter i torpet Långhagen i Sya socken i Östergötland, av Henrik Mosén
* Filio Unico Moesta Mater  Ett studentöde, av Carl Mikael Carlsson
* En kort Biographi (om mig sjelf)  Kyrkoherden Gustaf Westerlunds minnen, av Curt Carlsson
* Corfitz Cronquist, olycklig skribent Down Under,  av Åke Adolfsson (om en tidig Australienemigrant)
 
Hälsningar,
Eva