NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-14
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2005-06-29, 20:35
Jag blir inte klok på uppgifterna i mantalslängderna. Under Kalmar län 1730, Räpplinge s. 287 nämns en hantlangare Sven Berg, detta är det enda år han nämns sedan försvinner han igen. Jag vet att han bodde och fick barn i Räpplinge mellan åren 1721-34 så borde han inte åtminstone funnits med 1730-33 de årgångar som finns på SVAR? När barnen föds står han ibland som hantlangare och ibland som artillerikarl båda på Borgholms slott. Jag har även sett en förmodad bror till denne Sven som hette Anders Berg och var fänrik. Anders Berg står med som ”föravskedad fenrick” mellan åren 1733-39. Första året nämns även ”des Fruu” som jag förstått hette Barbro Regina Eick, Eik eller Ek och att fänriken inte bedriver någon näring det året? Vad betyder det? Åren efter detta står endast fänriken nämnd som sjuklig och utfattig, ingen maka eller några andra boende på gården eller bostället , kan jag då anta att hustrun var död eller? Kallades man fänrik även efter avslutad militär karriär? Nu har jag nämligen sett i en sockenbok som handlar om Räpplinge att det fanns en fänrik Anders Berg som tillsammans med sin hustru Margaretha Christina Elisabeth Paeman 1755 skänkte en brudkrona, 1762  skänkte predikstolen i Räpplinge kyrka. 1766 skänkte makan en ljuskrona i testamente efter sin make. Tyvärr finns inget av dessa år bland mantalslängderna hos SVAR så jag kan inte kontrollera om Anders Berg och MCE Paeman finns antecknade något år. Mina funderingar går ut på att den ”föravskedad fenrickens” maka Barbro Regina Eick dog och att han gifte om sig med MCE Paeman som kanske var av förmögen släkt, därav de många gåvorna till kyrkan som väl inte kunde varit billiga? Kanske tillfrisknade fänriken så att det var en anledning till att prisa kyrkan? Finns det någon som har någon erfarenhet av att en ”föravskedad” officer blivit återinsatt i tjänst eller kan jag räkna med att det fanns två samtida Anders Berg i Räpplinge som båda var fänrikar? Kan tillägga att jag inte hitta några som helst spår av dessa människor bland vigda eller döda på mikrokorten för Räpplinge.  
 
Mvh
 
Birgitta