NULL Skriv ut sidan - Mantalslängden - tolkning och innehåll ?

Anbytarforum

Titel: Mantalslängden - tolkning och innehåll ?
Skrivet av: Hans Kihlström skrivet 2010-03-31, 13:47
Jag har två frågor angående tolkning av mantalslängder.
 
1. Namn
 
För personer med dubbla efternamn (patronymikon + familjenamn) har jag noterat i några fall att mantalslängderna genomgående använder patronymikon t ex Erik Jansson Sundblad kallas bara Jansson (i hans fall vet jag att han var född Jansso och själv har tagit sig namnet Sundblad). I ett annat fall är det tvärt om. Sven Bengtsson Torsell stårdeti den första mantalslängden, sedan bara Torsell. Kan man av detta dra slutsatsen att han är född Torsell.  
 
Gustav Månsson Warlind kallas genomgående i mantalslängderna bara för Gustav Månsson. Kan man därav dra slutstsen att han tagit namnet Warlind och är född bara Månsson.
 
Kan man alltså räkna med att namnskicket i mantalsländerna ärkonsekvent härvidlag?
 
2. I kolumnerna för barn tycker jag mig ha funnit att det inte alltid stämmer med det man kan beräkna utgående ifrån barnens födelseålder.
Och det är väl inte så konstigt. Men jag har också träffat på fall där inga barn nåonsin finns noterade trots att man ur kyrkböckerna kan utläsa att det fanns åtminstone fyra barn som uppnådde mogen ålder. Ren försumlighet? Eller kan det ha funnits någon tanke bakom?
 
Mvh
 
Hans K