NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2010
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2010-02-25, 11:31
Christian! Antalet dumma svar är betydligt större än antalet dumma frågor. Därav min fördröjning med svaret.
 
Landskapshandlingarna, eller som de ibland även kallas, fogderäkenskaperna, kan innehålla en mängd olika typer av källmaterial.
Först de skattelängder som är mest användbara för forskarna, som tiondelängder, boskapslängder, hjälpskattelängder, hjonelagslängder, årliga räntan (fastighetsskatten), m.m. Fantasin när det gällde att debitera ut olika skatter var minst lika stor på den tiden som idag.
Saköreslängder är vanligtvis bara en förteckning över utdömda böter, men kan med lite tur även ge annan nyttig information om brottet i fråga.
Verifikationer är kvitton där präster, prästänkor eller andra mer prominenta personer kvitterar emottaget stöd och där kan man finna underskrifter och sigill.
Kungliga brev i original eller avskrift informerar om förhållanden inom en socken eller förläning till någon enskild person.
Domböcker hör egentligen inte till räkenskaperna, men finns förmodligen med som bilagor till saköreslängderna. Det finns 148 volymer av landskapshandlingarna som innehåller domböcker i mer utförlig form eller mindre fragment, där den äldsta finns i Västergötlands handlingar 1540.
Det finns även med inköpslistor av varor från namngivna bönder och
lönelistor avseende exempelvis knektar.
Och mycket mer...
 
Vad gäller öretalspenningar har jag inte stött på det begreppet där jag forskat, så det har jag inget svar på. Men tiondelängderna upptar just tiondet i varor och inget annat och varorna varierar efter naturliga förutsättningar.
 
Det är inte så enkelt att dra någon slutsats om kvinnornas ställning under 1500-talet på grundval av det här källmaterialet. De kommer fram när maken avlidit och kallas då omväxlande hustru eller änka. En änka kan således tituleras hustru. Kvinnor kan också förekomma i saköreslängder eller domböcker. Bland verifikationerna kan man hitta undertecknade kvitton där änkor kvitterar änkehjälp i någon form.
 
Jag hittade i samband med arbetet med Trögd-Åsunda kontrakts herdaminne en notering i en dombok från början av 1600-talet, där 12 hedervärda dannekvinnor svor en annan dannekvinna fri inför tinget, således samma procedur som annars bara gällde männen.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2010-02-25 11:35)