NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 augusti, 2010
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2010-02-01, 12:06
Jag skulle önska att de gamla handskrivna beståndsförteckningarna var filmade eftersom de är så utförliga. Riksarkivets beståndsöversikt del 4 för Kammararkivet finns dock att köpa på SVAR. Där är de tillgängliga längderna uppräknade rätt detaljerat. I serien Boskapslängder... finns längder för Östergötland 1620-30 och 1632-33.
 
Sen finns ytterligare en användbar serie med namnet Räkenskaper och rannsakningar angående boskaps- m.fl. skatter. Där finns också skattelängder. Bland annat hittade jag Ångermanlands äldsta kvarntullslängd där, från 1625. Östergötland är dock inte specificerat i förteckningen för den serien.
 
I Länsräkenskaperna finns enligt RAs beståndsöversikt årliga längder från 1631 och framåt i tiden för Östergötland, liksom för Ångermanland där jag i Släktforskarnas årsbok ´95 gjorde en förteckning över de enskilda skattelängderna för Ångermanland. Rimligtvis ser det likartat ut i resten av landet.
 
Sen kan det finnas skattelängder i respektive länsherrars arkiv. Jag hittade exempelvis en tiondelängd för Norrland från 1613 i Axel Oxenstiernas arkiv.