NULL Skriv ut sidan - Snickar Margareta Persdotter med make och barn

Anbytarforum

Titel: Snickar Margareta Persdotter med make och barn
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2011-09-07, 11:34
Hej,
 
Jag hoppas på hjälp då jag kört fast på några uppgifter på Snickar Margareta Persdotter och hennes make Lars Persson samt sonen Israel Persson. Jag har sett i kyrkböckerna att paret gifter sig 1684. 1685 förefaller de få en dotter, Karin. Jag har letat vidare i böckerna men jag kan inte hitta sonen Israel, vare sig 1689 då han uppges ha fötts enligt hfl, eller ett par år därikring. Är det någon som träffat på honom som kan säga när han är född eller om han helt enkelt inte finns i födelseboken för Mora?
 
I personalienotisen för Margareta Persdotter står det att hon varit änka i 50 år. Detta skulle innebära att Lars Persson skulle  avlida redan 1688. Men enligt en annan skrivelse i levde de tillsammans i nio år. Detta skulle innebära att Lars Persson avled kring 1693. Återigen har jag utan resultat letat i dödsböckerna från 1688 och framåt utan att hitta Lars Persson. Är det någon som har svaret på detta så skulle jag storligen uppskatta hjälp.
 
Slutligen så har jag inte lyckats ta reda på något om Lars Perssons vidare ursprung men är det någon som har någon upplysning om honom som föräldrar etc?
 
Återigen mycket tacksam för allt bistånd att komma vidare.
 
Madeleine