NULL Skriv ut sidan - Släktingars utsagor - inte alltid att lita på

Anbytarforum

Titel: Släktingars utsagor - inte alltid att lita på
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2003-10-04, 10:32
Släktingar som källor
 
Nu har det hänt igen. Än en gång har jag låtit mig föras på villovägar, denna gång av min egen far. Första ggn var i sökandet efter min kusin Ingrid som enligt andra kusiner sades vara född 1925 och död sedan många år tillbaka, men som  - tack vare hjälp från en släktforskarvän - visade sig vara född 1929 och bo i Jämtland. Fel födelseår och fel antagande om att hon skulle vara död.
 
Den här gången rör det sig också om en kusin, en herre som jag kallade farbror Einar men som pappa alltid kallade kusin Einar. Eftersom min far alltid kallade honom kusin Einar antog jag att han var en köttslig kusin till pappa och att han i likhet med pappa var född i Färila.
 
Slutligen, efter dessa, som det nu visar sig lösa antaganden, har landsarkivet i Uppsala tagit fram att Einar född i Uppsala 1897, min far i Färila 1899 var alls inte släkt med varandra utan barndomskamrater vars mödrar av speciella skäl stod varandra nära.  
 
Så var det med det släktskapet och jag tror mig veta att Kusin' var en förr i tiden rätt vanlig benämning på en barndomsvän, liksom att en äldre kvinnlig vän till familjen kunde kallas moster.
Välbekant är väl Madam Flod som av Karlsson kallades 'moster'.
 
Sens moral: ta emot muntlig information med tacksamhet men med 'en nypa salt'.  
Birgitta