NULL Skriv ut sidan - Släktingars utsagor - inte alltid att lita på

Anbytarforum

Titel: Släktingars utsagor - inte alltid att lita på
Skrivet av: Lena Nalmo skrivet 2003-07-23, 11:33
Jag tycker absolut att man skall tro att det finns en sanning i gammal muntlig tradition.
 
Ett exempel ur min släktforskning:
Citat: Killingerud, en gård, som säges hafva sitt namn af en qvinna från Kihl, Kihl-Ingrid kallad, hvilken här först bosatt sig. (Maximilian Axelson: Vandring i Wermlands Elfdal och finnskogar, 1852)
 
Tolkningen av namnet måste vara fel eftersom rud kommer av röjning. Äldsta stavningen jag påträffat är Kiällingerödh på en karta från 1644. Det finns en gammal naturlig källa som försåg alla gårdar i Killingerud med vatten så sent som i mitten av 1900-talet. Min tolkning av namnet är därför röjningen vid källan.
 
Nu till släktforskningen:
Den förste ägaren till hemmanet var Bengt Torbjörnsson från Överbyn i Fryksände socken och hans hustru från Gunnarsbytorp i Frykerud socken (nära Kil i Värmland!)
Gården ärvdes av sonen Per Bengtsson med hustru och därefter av sonsonen Bengt Persson med hustrun Marit Olofsdotter från Torsby. Vid arvskiftet efter Bengt Persson, död ca 1680, delades gården i två delar. Sonen Lars Bengtsson född 1662 med hustrun Ingeborg Hallstensdotter född 1670 övertog den gamla gården medan sonen Per Bengtsson född 1678 med hustrun Ingrid(!) Bengtsdotter född 1685 bosatte sig på ett avstyckat nybygge.
 
Jag tror alltså att Kil-Ingrid är två personer. Dels hustrun från Frykerud, nybyggare i Killingerud 1605 och dels hustrun Ingrid, nybyggare på avstyckade gården i Killingerud ca 1710.
 
Hälsningar Lena