NULL Skriv ut sidan - Släktingars utsagor - inte alltid att lita på

Anbytarforum

Titel: Släktingars utsagor - inte alltid att lita på
Skrivet av: Jan Jutefors skrivet 2003-07-14, 13:51
Birgitta,
 
Jag har själv några historier att brottas med.
Man far är nu 86 år gammal och för ett tag sedan så nämnde han att vi hade en släkting i Kalmar som var drätselkamrer i Kalmar på 1920-talet. Han skulle heta Boström, men jag kunde inte hitta någon släkting med det namnet. Jag började bakvägen istället och frågade på kommunarkivet om det hade funnits någon drätselkamrer på 1920-talet med det namnet. Det hade funnits en Boström på drätselkontoret, men han var inte kamrer utan bokhållare. Jag fick namnet och försökte hitta honom och det gick bra efter visst letande. Jag hittade hans föräldrar också, och till min förvåning hade jag redan denna man i min forskning. Hans fader hette Johansson, men modern hette Boström! Denna man kom från en liten ort på södra Öland in till den 'stora' staden Kalmar och tyckte förmodligen att det var bättre att heta Boström. Han var född 1883, men tydligen så tog man moderns efternamn redan då.
Nu letar jag efter en Boström som ska ha varit ridlärare på Strömsholm, enligt min far. Är man ridlärare så har man ju titeln ryttmästare och det finns bara en ryttmästare på 20-talet som heter Boström, men han härstammar från den norrländska släkten. Min far ger sig inte, det ska finnas en Boström på Strömsholm, säger han.
Även om det inte är sant, så tycker jag att det är en kul anekdot och jag ska göra allt för att ta reda på sanningen om detta.