NULL Skriv ut sidan - Släktingars utsagor - inte alltid att lita på

Anbytarforum

Titel: Släktingars utsagor - inte alltid att lita på
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2003-07-14, 10:19
Jan! Tack för ditt inlägg. Du har helt rätt i att man inte ska förkasta släktingars (i detta fall kusiners) antaganden och du må tro att jag samlar allt i separata pärmar för var och en av de släkter jag söker rötterna till 1/min mor(Östergötland)2/ min far(Hälsingland) 3/min makes far(Snibb) 4/ min makes mor(Sparr).
 
Vid sidan av datoriserade fakta är det inte dumt med ett 'handlexikon' i form av samlingspärmar att bläddra i och läsa både faktamaterial som anekdotiska historier. Oj så många tokiga sökningar jag har gjort genom de fyra år jag ägnat mig åt den här hobbyn.  
 
Det fanns förvisso några delvis nu bekräfade sanningar i kusinernas kom-ihåg men också flera som försvårade vägen till vad vi på basis av förhoppningsvis otvetydiga fakta som enligt kyrkböckerna kan antas vara sanningen. Men inte heller kyrkböckerna är ju att lita på. Vår 1806 födde anfader fick namnet Jonsson Bjur, eftersom fadern skulle vara en Jon.  
 
Men det är inte alls så säkert att han är släkten Bjurs genetiske anfader, för inte sällan var det nog patron själv som hade försatt den unga pigan i det saliga tillståndet, men Jon eller annan snäll dräng fick en slant och en torpstuga för att ta på sig faderskapet.  
 
Egentligen finns väl anledning att ta all information från vilken källa som helst 'med en nypa salt'. Hur vet vi över huvud taget vad som är fakta? Och precis som du säger så bör man aldrig helt förkasta muntliga förslag och antaganden från släktingar. De som jag fick i  min sökning visade sig vara delvis korrekta, men en del var missvisande och gjorde vägen lite väl snåriga.  
 
Bra påpekande du gjorde Jan och kanske en öppning för flera diskussioner och goda råd från våra släktforskarvänner.
 
Tacksam Birgitta