NULL Skriv ut sidan - Att kontakta okända människor

Anbytarforum

Titel: Att kontakta okända människor
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2011-01-16, 16:23
Börja med att ha något att erbjuda dem Du kontaktar - nämligen den del av släktforskningen som kan intressera dem. Arrangera lämpliga utdrag så aptitligt som möjligt, med så många foton som finns. Skriv ut på en bra skrivare och skicka över per vanlig post. Skicka med ett följebrev där det står att Du släktforskar, att det gäller den gren/den ort där de själva har ett intresse och be om hjälp med att de kan korrigera felaktiga uppgifter, kanske har något att tillägga och om de skulle ha kompletterande bilder (förklara att Du naturligtvis betalar alla kostnader, t.ex. för kopiering).
Om Du inte fått svar efter 3-4 månader kan Du ringa och fråga om de fått Ditt brev, om de hunnit med att titta på utdragen Du skickat med, om de har något att tillägga - och påpeka att de naturligtvis ska få den uppdaterade upplagan.
 
Ungefär så brukar jag lägga upp det, och jag har hittills aldrig fått några direkta nej, men det kan ibland dröja lite innan det s.a.s. lossnar.
Vad jag förstått så gillar man att få min sammanställning, för det är både en gåva och en sorts legitimation att jag är seriös och den jag ger mig ut för att vara.
Det har också varit bra med brev för det kan man ta ställning till i lugn och ro. Email med bifogade filer kan fungera för yngre, men äldre kan tycka att det dels är lite jobbigt, dels att det inte är någon riktig gåva om de tvingas skriva ut på egen skrivare (och då har man ju heller inte själv kontroll på vad det blir för kvalitet på den utskriften).
 
Ingela