NULL Skriv ut sidan - Att kontakta okända människor

Anbytarforum

Titel: Att kontakta okända människor
Skrivet av: Petter Johansson skrivet 2011-01-16, 13:02
Ni som läst Släktforskning för alla, minns säkert att det första en släktforskare bör ägna sig åt är pappersinsamling och insamling av muntliga uppgifter. Nu är ju detta i praktiken inte möjligt att helt klara av i ett första skede - särskilt inte när det som det föreslås i samma bok handlar om att skapa en stamtavla. De närmsta släktingarna kan förstås kontaktas men avlägsnare släktingar måste ofta framforskas först.
 
Vad mig beträffar fanns ytterligare en hake. Jag började mycket ung - redan elva år gammal - att släktforska, fyller i år trettio och har först under det senaste året jobbat systematiskt för att få in den information som någonsin kommer att vara möjlig att få av de levande. Jag har nämligen inte förrän nu känt mig karsk nog att ta kontakt med helt främmande människor - det var svårt nog att intervjua sin snälla gammelfaster när man var i tonåren.
 
I det här läget har jag talat med de personer som ligger närmast till hands, med några undantag. Det finns två kategorier som jag är intresserad av att gå vidare med.
 
1 Avlägsna släktingar (som min närmare släkt aldrig varit i kontakt med) som varit ointresserade av att ses. De har sagt sig inte ha tid att leta upp det gamla fotoalbumet och på det hela taget varit mer eller mindre avvisande.
 
2 Äldre människor som inte direkt är släkt, men som bott i den trakt där släkten verkat.
 
Den första kategorin kanske det inte är något att göra åt, eller har någon tips på hur man kan få ointresserade personer intresserade? Finns det något lockbete? Någon där ute måste väl ha brottats med sådana personer före mig.
 
Den andra kategorin är förknippad med ytterligare ett problem. Hur tar man kontakt? De flesta är nog undrande inför ens avsikter att fråga om personer och foton som de antagligen vet väldigt lite om. För släktforskaren är varje korn av information värdefullt, men det är svårt att övertyga folk att de kan ha något som kan vara värdefullt för en. Man riskerar att framstå som suspekt.
 
I takt med att registrering och nätpublicering ökar, blir släktforskarens roll i allt högre grad att syssla med hågkomst- och fotoinsamling. Jag hoppas nu att vi kan utbyta erfarenheter inom området för att bli skickligare och effektivare i detta mycket tidskrävande men viktiga arbete. Alla kommentarer som rör mina funderingar mottages tacksamt!