NULL Skriv ut sidan - Flyttningsattester

Anbytarforum

Titel: Flyttningsattester
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2000-04-01, 09:51
Jag har nyligen funnit en flyttattest för två av mina anor, som inte har den vanliga standardformuleringen. Jag undrar om någon har en teori om vad som egentligen har hänt här:
 
Adelsryttaren Anders Stenström med dess hustru Lucie Rasmusdotter hafwa bodt här i församlingen på 4de året, nu flyttat till Kogeröds Sochn. Hafwa ock en dotter Sisella med sig på 3de år gammal.
Hwad desse folks Christendomskunskap beträffar har jag ej kunnat utröna, helst Stenström uppehållit sig annorstädes, och genom det han fallit i den synd, som hans dom nu utwisar honom undergådt straff före, och på wederbörlig ort försoningsplikter aflagt. Hafwa ingendera begådt Herrens Sahl. nattward snart 2 år som nu Stenström betygar mycken botfärdighet, och här finnes ingenting wara honom at tillwita. Recommenderas han med sin hustru till de dyra salighetsmedlens nyttiande, der han sig nu anmäler.
Konga d. 28 Nov 1766 Joseph Gertner
 
Jag kommer att kontrollera domböckerna i detta ärende. Uppenbarligen har han gjort något brottsligt och kanske suttit på fästning, eller varit bortrymd. Kan det vara en så banal sak som enfalt hor eller är det något allvarligare?