NULL Skriv ut sidan - Katekismillängder: Vad exakt kollade man?

Anbytarforum

Titel: Katekismillängder: Vad exakt kollade man?
Skrivet av: Tomas Carlsson skrivet 2010-08-31, 20:08
OK,, jag ska försöka sammanfatta det jag lärt mig nu och det jag fortfarande inte vet.  
Låt oss ta ett konkret exempel på rubrikerna i en husförhörslängd. Längden här nere gäller åren 1786-91.
 
Dec. = Decalogus - tio Guds bud (första huvudstycket i Luthers lilla katekes).
Symb. = Symbolum - trosbekännelsen (andra huvudstycket: Jag tror på Gud fader allsmäktig...). Tredje kolumnen, Athan. = Athanasianska trosbekännelsen.
Or. D. = Orat Dominica - Fader vår, herrens bön (tredje huvudstycket)
Bapt = Baptismus - döpelsens sakrament (fjärde huvudstycket)
Abs. = Absolutio? - bikten?
Conf. = Confessio - syndabekännelsen. Tre olika: 1. Jag fattig syndig människa... 2. Barmhärtige Gud... 3. O Du alldra mildaste korsfäste Herre Jesu Christe... I Svebilius katekes finns dock bara den första så vitt jag förstår.
C.D. = Coena Dominica - altarets sakrament (femte huvudstycket).
Mens. = Consecratio mensae - Bordsbön, före måltiden (grat.a.) och efter måltiden (bened.) Finns i lilla katekesen.
Orat = Böner, morgonbön (matutin) och aftonbön (vespertin). Finns i lilla katekesen.
Quest = Questiones - frågorna, spörsmålen. Var det alltså frågorna i förklaringen till lilla katekesen? Betygen aliqvo modo (i någon mån?) och plenius (fullständig?). Den tredje kolumnen, Dicta S.S (dicta scriptuae sacrae), kan det vara alla bibelord som hör till förklaringarna??
Tab. Oec. = Tabula oeconomica - hustavlan. Finns i Luthers lilla katekes.
Kolumnen efter det är svårläst på bilden men är nog L.nov eller Lit.nov = lectionem novit - innanläsning.
Betygen: Simpl = Simpliciter (själva textorden i katekesen). Explic = Explicationes (Luthers förklaringar till textorden).
 
Ungefär såg väl många husförhörslängder ut. Betygsystemen varierade kanske både i olika socknar och över tid.
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/305205.jpg)