NULL Skriv ut sidan - Katekismillängder: Vad exakt kollade man?

Anbytarforum

Titel: Katekismillängder: Vad exakt kollade man?
Skrivet av: Tomas Carlsson skrivet 2010-08-29, 13:55
Jag försöker fördjupa mig i husförhörslängdernas uppgifter om vilka kunskaper folk hade i katekes, kristendomsförståelse, läsning o.s.v. Det har varit aningen svårt för jag har inte hittat någon bra och samlad beskrivning över vad husförhörslängdernas rubriker och betyg egentligen betyder och står för. Har googlat och läst i en del läroböcker och ordböcker för släktforskare men det är mest bara brottstycken och ytlig kunskap man får. Lite förvånande med tanke på vilken fantastisk källa till kunskap om svunna tiders människor längderna är.
Är det någon som känner till litteratur eller internet-länkar där man kan få veta mer?
 
Har genom mitt googlande och läsande lyckats lista ut vad de flesta av längdernas rubriker står för och i Luthers lilla katekes förstås hittat Decalogus  (buden), Symbolum Apostolicum  (trosbekännelsen), Tabula Oeconomica  (hustavlan), explicationes  (förklaringarna) o.s.v. Men en del vet jag inte vad det är. Vad var exempelvis dicta scripturae sacrae  (de heliga skrifterna/bibelspråken) egentligen och var återfanns dessa? Skulle man kunna rabbla upp texterna utantill, skulle man kunna läsa dem innantill eller skulle man återge dem med egna ord? Att få gott betyg på Qvaestiones  (frågorna), innebar det att man kunde alla uppemot 300 frågor som finns i Luthers utveckling av lilla katekesen. Och vad innebar de olika omdömen som förekommer (skillnaden mellan simplex och explicato  t.ex)?
 
Det är den typen av mer konkret kunskap jag är ute efter, sånt som säger vad det egentligen handlade om. Det lilla jag hunnit lära mig om allt vad 1600-1700-talets barn och vuxna lärde sig och kunde har förändrat min bild av den tidens folk ganska mycket. Men jag vill veta mer.