NULL Skriv ut sidan - Församlingsböcker

Anbytarforum

Titel: Församlingsböcker
Skrivet av: John Sidén skrivet 1999-11-20, 16:14
Hej Lars!
 
Det fanns många sätt att föra församlingsböcker. Oftast fördes de efter fastigheter både i städerna och på landet. I Östra Eneby församling i Norrköping har församlingsböckerna förts i bokstavsordning på personernas efternamn. Andra församlingar har andra system. När jag var folkbokförare i Västanfors församling i Västmanland fördes nyinflyttade in i församlingsboken där det fanns plats för dem. Personakterna sattes in i pärmar som var upplagda efter fastigheterna. När det kring 1970 blev på modet (och i vissa stift påbjudet av folkbokföringsinspektörerna) att föra församlingbok efter lösbladssystem (som i mitt nuvarande pastorat) fördes en sådan församlingsbok alltid efter fastigheter. Hur det var i Örebro Nikolai församling vet jag inte men det är troligt att det fanns två böcker, så var det i alla fall i Linköpings domkyrkoförsamling. I den ena boken fördes personer in utan någon direkt ordning, i den andra, som var upplagd efter fastighet, fördes åtminstone huvudmannen/kvinnan i en familj in med hänvisning till sida i församlingsboken. Hoppas du har fått någon rätsida på det här med församlingsböcker.
Med vänlig hälsning
John
präst i Veta på Östgötaslätten