NULL Skriv ut sidan - Fel i husförhörslängder?

Anbytarforum

Titel: Fel i husförhörslängder?
Skrivet av: Pia.S skrivet 2006-06-17, 00:07
Hej  
 
Vet inte om detta problem hamnar på rätt ställe, men försöker ändå.
 
Mitt namn är Pia och jag håller på lite med släktforskning då främst via genline på nätet, men nu har jag råkat ut för trubbel  
 
Jag har en Erik Olsson född 1755 gift 1781 med Lisa Ersdotter född 1762. Jag hittar dom i födelseböcker och vigda. Jag hittar dom även på ställe i hf (henens fars gård) där dom båda står.  
 
Men nu till mitt problem. Jag försöker hitta Erik baklänges för att se hans föräldrar och syskon, och jag har hittat två stycken Erik (med faderns namn Olof) i födelseboken för 1755, vilket ena borde vara min men problemet är att första gången min Erik står som gift i hf så står det fel födelseår på frun. Allt annat stämmer förutom hennes födelseår.  
 
Jag tror att det är så att prästen har tagit fel Lisa när han skrivit ihop dom första gången. För i den hf som Erik och Lisa står var för sig innan giftermålet finns det ytterligare en Lisa Ersdotter som är född 1754 och det är den Lisa som är ihopskriven med min Erik.  
 
Hur säker kan jag vara på att det verkligen är min Erik? Brukade präster göra såna felskrivningar ofta vid flytt mellan hf-böckerna. För den bok där dom alla tre står är mellan 1775-1785 den andra där dom står ihop första gången är 1786-1795. Dom står på samma by/ort i båda böckerna. Men senare när dom flyttat hem till Lisas fars gård då står rätt Lisa med.  
 
Tillägga att fel Lisa står raden precis ovanför min Erik medans min Lisa står några rader längre ned i den hf där dom alla tre står.  
 
Kan jag utgå från att det bara är en felskrivning av prästen eller hur går jag vidare för att säkerställa att det verkligen är min Erik?
 
Pia