NULL Skriv ut sidan - Födelseböcker sanna eller inte sanna

Anbytarforum

Titel: Födelseböcker sanna eller inte sanna
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2012-01-07, 10:29
Eller ännu längre fram, t.o.m. ett helt annat år. Jag ser ofta barn som bara är instoppade mitt i en FB - t.ex. ett uppslag där de flesta barnen är födda i mars 1919 så står det plötsligt oktober 1917 och raden under är man lika hastigt tillbaka i mars 1919...
 
Min fars kusin föddes i maj 1908, men är inte antecknad förrän som ett tillägg efter december 1909. Prästen - som förde mycket prydliga och ordentliga böcker - var helt klart upprörd över detta, och skrev en lång frklaring som helt enkelt mynnade ut i att föräldrarna missat att anmäla dotterns födelse.
 
Problemet blir lustigt nog större från 1880-talet och fram tills dess barn inte längre föddes hemma (1950-talet): innan ca 1864 var det obligatoriskt att döpa sitt barn, och därigenom anmäldes ju barnets födelse automatiskt. Från 1880-talet blev det ett mode att inte döpa sina barn, och var församlingen stor, t.ex. i en stad, så kunde prästen inte hålla reda på vilka barn som föddes. Det uteblivna dopet kunde då leda till att barnet inte anmäldes - samma sak med att det blev modernt att inte nödvändigtvis använda församlingens präst till dopet. Detta senare var vad som hände min fars kusin; föräldrarna ville ha en populär präst utanför församlingen, och ingen tänkte på att att barnet därmed inte heller blev registrerat som fött - det uppdagades av en ren händelse och hon kunde ha undgått att bli registrerad på ännu flera år.
 
Barnmorskor (privata) hade förr ingen anmälningsplikt till församlingen, medan sjukhusen hade en rutin för det.
 
Så det räcker inte med att bara läsa årets FB, födelsen kan alltså vara registrerad flera år senare. Och lustigt nog just i det tidsspann där vi börjar förvänta oss att böckerna är korrekt förda!
 
Och som påpekats så är det originalböckerna som gäller, inte SCB.
 
Ingela