NULL Skriv ut sidan - Databaser för släktforskare på Internet

Anbytarforum

Titel: Databaser för släktforskare på Internet
Skrivet av: Ole Thronborg skrivet 2000-08-05, 02:49
Gratis databaser är en självklarhet!
Många små föreningar, tycks tro att, kan Microsoft tjäna massor med pengar för sina program så kan väl vi också. Jag har sett skräckexempel på föreningar som gjort glädjekalkyler om hur mycket de skulle kunna tjäna per sökning eller genom försäljning av CD-skivor. Nu är det så att det är en himla skillnad på Microsofts företagskunder och en privat liten släktforskare med minimal budget.  
Ett bra exempel är DDA i Danmark där man kan söka ALLA register helt gratis, däremot kostar CD-skivan med ALLA folkräkningar 210:-, eller ALLA utvandrare 210:- eller en komplett kyrkbok på diskett 45:-. Detta är skäligt med tanke på material och produktionskostnad. Bakom allt detta står Statens Arkiver, dvs, danska staten i samarbete med dansk dataarkiv. För insamling av material tillsatte man en grupp experter tillsammans med släktforskare och tog fram ett särskilt KIP-program som intresserade och godkända släktforskare kunde ladda ned. Man har strikta regler för att allt insamlat material skulle få samma format.Vartefter släktforskarna knappat in folkbokföring eller kyrkbok i KIP-programmet sänds den till DDA, där den korrläses och läggs till riksregistret, Varje inlämnare får sin statistik över antal korrigeringar mm direkt på nätet. Det är på detta sätt man kan uppnå ett mycket bra register med hög kvalitet. Ambitionerna med t ex mormonernas databas var nog bra men de föredrog kvantitet före kvalitet och resultatet kan starkt ifrågasättas. Om ni absolut måste tjäna pengar, låt oss få söka gratis, ta skäligt betalt för CD-rom och låt istället sponsorer betala med annonsering på era sidor.
 
Ps
Ni kan hämta alla mina databaser och register GRATIS på min sida www.creativepartners.se/ole
Ds
 
Hälsningar Ole