NULL Skriv ut sidan - Att lära sig söka på internet

Anbytarforum

Titel: Att lära sig söka på internet
Skrivet av: Hans Tåhlin skrivet 2001-02-23, 18:57
Jag är nybörjare, när det gäller att använda Anbytarforum och har väl inte varit så framgångsrik hittills, troligen beroende på att den person jag söker, en Anders Larsson (möjligen med på sin tid nyligen taget efternamn Biörckman)dog i slutet av 1660- ? 1670-talen - troligen levde han i Småland (möjligen i Kronobergs län). Därför tänkte jag nu pröva min lycka med en sökning mer allmänt på Internet.
 
Marie Levin skulle jag därför vilja fråga: Jag använder för andra ändamål en multipel sökmotor kallad Ixquick Metasearch, som rekommenderats av en ledande branschtidning, och som fungerat mycket snabbt och bra. Finns det då någon anledning att använda WebFerret resp. Copernic i stället? Varför måste man ladda ner program från de angivna källorna - är det inte bara att koppla upp sig mot dem, när man behöver och sedan bokmärka deras startsidor. Jag försöker nämligen undvika att ladda ner program av risk att få med virus.
 
Vilka sökbegrepp skulle Du själv använda i mitt fall för sökning i t.ex. Altavista för det område jag är intresserad av (enl. vad som angivits ovan)? (G)+Anders Larsson födda/döda 1600-1700?, eller vad?
 
Tack på förhand för välvilliga råd
 
PS: Jag hade en anfader i mitten och slutet av 1700-talet, som hette Adolf Ludvig Levin (1733-1807). Kan det vara en släkting också till Dig? DS