NULL Skriv ut sidan - Att lära sig söka på internet

Anbytarforum

Titel: Att lära sig söka på internet
Skrivet av: Johan Alenius skrivet 2001-02-20, 22:02
Med anledning av många mer eller mindre konstiga förfrågningar här på anbytarforum så tycker jag att det är dags att ge en kort lektion i hur man söker på internet (då behöver man inte ställa en massa onödiga frågor här i anbytarforum)
Om man söker på Altavista, Euroseek, Google etc så gäller; inom citationstecken ex skellefteå västerbotten så letar man efter sidor som innehåller skellefteå västerbotten med exakt den ordföljden, om man istället skriver +skellefteå +västerbotten så söker man efter sidor som innehåller orden skellefteå och västerbotten men orden behöver inte stå i exakt den ordningen. För vidare information om söktips så se sidorna om hjälp för resp. sökmotor. Om alla lärde sig detta så skulle man slippa se inlägg av typen Jag undrar om någon har forskat på Anders Gustav Alenius f 1771 ? g 1793 m Brita Greta Pehsdotter
söker man på anders gustaf alenius på altavista så får man åtminstone två ganska uttömmande svar om alenius och hans fru. Detta är inte riktat mot någon särskild skribent här på anbytarforum utan emot alla som inte letat efter information innan de slänger ut en fråga här. Om man letat lite innan och läst på så kan man ställa mer exakta frågor och behöver inte gissa på årtal o dyl. Detta innläg är också menat att hjälpa andra att söka information på internet och för att man ska förstå hur sökmotorerna arbetar. Jag har själv en hemsida där jag kan se hur folk sökt för att hitta min hemsida. Min släkt är spridd över istort sett halva Sverige och jag kan se att vissa tex söker på +allingsås +alberg och sen skickar arga mail och säger att de kommit till min sida men minsann inte hittat någon alberg från allingsås.  
Detta inlägg är alltså en vädjan till er släktforskare att ni söker på sökmotorerna och att ni lär er hur man söker innan ni skriver inlägg eller mail!
 
Johan Alenius