NULL Skriv ut sidan - Abonnemangstjänster för skannade kyrkoarkiv

Anbytarforum

Titel: Abonnemangstjänster för skannade kyrkoarkiv
Skrivet av: Maria Hellström skrivet 2010-06-03, 23:25
Jag har nyligen haft ett elevabonnemang på Genline då jag gick en släktforskarkurs. Nu har detta löpt ut och jag funderar på nytt abonnemang någonstans. Har suttit en del på landsarkivet och använt SVAR och sett att detta ju verkar innehålla över dubbelt så mycket som Genline och AD eftersom man där kan forska längre än till husförhörslängdernas slut, dvs 1895. Samtidigt verkar SVAR även innehålla Sveriges Dödbok, Sveriges Begravningsbok och Sveriges befolkning 1880, 1890 och 1900.  
 
Samtidigt ser jag att Genline och Arkiv Digital som ju är flera gånger mindre än SVAR dessutom är dyrare. Och så ser jag att många här på anbytarforum använder både Genline och AD. Jag får liksom inte riktigt ihop detta, varför välja ett program (eller vad det kan kallas) som är flera gånger mindre?? Eller har jag helt missuppfattat dessa program?  
 
Är det kanske bara när man sitter på Landsarkivet och kollar i SVAR som man har tillgång till alla dessa saker samt församlingsböcker så att privatabonnemanget är mindre? För annars har jag svårt att förstå hur Genline och AD kan överleva när de är så mycket mindre.
 
(Detta meddelande flyttades hit 2010-06-04./Moderator Källor)