NULL Skriv ut sidan - Nomago

Anbytarforum

Titel: Nomago
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2011-11-15, 01:18
Här om dagen så lanserade jag ett litet hemmabygge vid namn Nomago (http://www.cognatus.se/nomago.php), vilken innehåller  
bokreferenser för ett ganska stort antal personer. Böckerna som i dagsläget är inlagda är 69 till antalet och av typen porträttgalleri
(t ex serien Svenskt Porträttgalleri), men det kommer att fyllas på successivt med fler böcker, jag har just nu ett femtontal väntandes i bokhyllan.
 
Det är kostnadsfritt att använda Nomago.
 
Inbyggt i databasen finns också sökfunktioner för bibliotekssökning hos LIBRIS och på Bokbörsen.se som är en antikvariatsajt. Dessutom finns det direktlänkar till befintligt digitaliserat material på t. ex. archive.org och Project Runeberg.
 
Nu skriver jag inte detta för att göra reklam för databasen utan för att jag behöver hjälp med att göra Nomago bättre! Det är till exempel så att det nog är ganska bra att få reda på att en viss person figurerar i en viss bok, men om det sen är för krångligt att få tag på uppgifterna ur denna bok mister databasen en hel del av sitt värde! Sen så känner inte jag till alla tänkbara böcker som lämpar sig för att lägga in i Nomago även om jag börjar bli rätt hemtam ibland hyllor med signum Lm-c. Därför tänkte jag ta upp några områden här och se vad användarna av AF kan bidra med.
 

Böcker!?

 
Jag har letat en hel del efter lämpliga böcker att lägga in i Nomago. Vad är då lämpliga böcker? I stort sett alla böcker av den här typen går
att lägga in men det är ju mer eller mindre arbetskrävande.  
 
Majoriteten av det inlästa materialet har lästs in med hjälp av en skanner och ett OCR-program. OCR står för Optical character recognition och innebär att datorn automatiskt läser och tolkar text i ett dokument. Visst material är digitaliserat av andra aktörer såsom Google och Project Runeberg. Några enstaka böcker har jag läst in med en skannerpenna, vilket är en pennliknande liten handskanner som kan läsa in kortare textsnuttar.
 
En nästan avgörande faktor ifall en bok har varit lämplig eller inte för inläsning är ifall de har haft ett personregister. Det är stor skillnad på att processa några få registersidor jämfört med att extrahera ut uppgifter på ett flertal ställen på var och en av alla bokens sidor.
 
Nu är jag i den sitsen att jag nog har lånat det flesta böcker där jag vet (utifrån andra verk i samma serie) eller att jag har sett det på hyllan i biblioteket att det finns personregister. Det känns inte som jag kan sitta och ta hem böcker på fjärrlån land och rike runt på rena gissningar om
böckerna kan vara lämpliga därför hoppas jag på lite hjälp med den informationen!?
 
På Nomagos utvecklingssida (http://www.cognatus.se/nomagoutv.php) har jag listat en del böcker i olika faser av inmatning i databasen. Där har jag också en lista över potentiella böcker som jag inte har tillräcklig kunskap om.
 
En önskan vore att om någon som har en bok ifråga skulle kunna meddela mig så jag kan få reda på ifall det finns personregister eller inte!? Vill man dessutom bistå med att skanna in dessa personregister vore det tacknämligt, men jag blir oerhört glad om jag bara kan erhålla det förstnämnda. (Innan någon börjar skanna register så hör gärna av er till mig så att jag kan redogöra för vad som krävs för kvalité på det skannade materialet för att det skall gå att köra OCR på det.)
 
Känner ni till andra lämpliga böcker???
 
Bistå med inmatning av data?
 
Om det finns någon som känner att de skulle vilja bistå med att komplettera registeruppgifterna i databasen med uppgifter ur någon av böckerna (t ex så saknar de flesta personerna födelsedata som skulle underlätta identifikation) så är ju det välkommet! Hör av er så kan jag bistå med lämpligt inmatningsark (Excel är att föredra men allt går att lösa).
 
Bibliotekskataloger på Internet!
 
Just nu finns det en sökfunktion för KB's LIBRIS på Nomago. LIBRIS är ganska begränsat och omfattar svenska universitets-, högskole- och forskningsbibliotek samt ett tjugotal folkbibliotek..
 
Mitt önskan vore att kunna komplettera Nomago med sökfunktioner för mindre bibliotek (länsbibliotek och kommunala bibliotek). I dagsläget finns det ingen rikstäckande sökmotor för dessa bibliotek, men däremot några lokala såsom:
 
Biblioteket.se (Stockholms stadsbibliotek, ett 40-tal bibliotek inom Stockholms stad)
 
www.lb.stockholm.se/mellansok/ (http://www.lb.stockholm.se/mellansok/) (Katalogsök MellanSverige omfattar värdbiblioteken i de nio mellansvenska länen)
 
Bibli.se (alla folkbibliotek i Uppsala län)
 
Bibliotek.se (svenska offentligt finansierade bibliotek, ingen lånefunktion)
 
 
Vilka fler finns det?
 
Ovan nämnda internetkataloger är av typen OPAC och det återstår för min del att lösa frågan hur Nomago skall kunna kommunicera med dem innan
jag kan komplettera med sökfunktionen för dessa.
 
Föreningar
 
En annan tanke jag haft är att försöka få så många släktforskarföreningar som möjligt att redogöra för ifall de har böckerna i databasen, så det även kan vara möjligt att den vägen komma över eftersökta uppgifter!?
 
Kan er förening tänkas vilja vara med och bidra till detta?
 
 
 
Det var nog allt jag hade för nu. Fråga om ni undrar något!
 
Mvh
 
Jonas Magnusson