NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-06
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2004-10-03, 14:01
Jag skrev Mantalslängderna för Skaraborgs län upprättades i 3 (minst) exemplar.
 
De ytterligare exemlar som har funnits / kan ha funnits, som jag känner till, är:
 
Makulaturet / Stommen. När man skulle upprätta mantalslängd för det nya året började man med att göra en kopia av fjolårets längd. I denna kopia förde man sedan in alla förändringar. Denna användes sedan som förlaga för det nya årets längder. Så vitt jag känner till finns ingen sådan Makulatur-längd bevarad för Skaraborgs län.
 
Socknarnas mantalslängder. Från 1727 till 1811 skulle enligt instruktionen en kopia av mantalslängden även överlämnas till socknarna. Så skedde dock inte på många håll och så vitt jag känner till inte i Skaraborgs län, utan man löste det nog på annat sätt. I några kyrkoarkiv finns dock kopior på någon mantalslängd bevarad, men de verkar ha hamnat där av andra skäl. De jag känner till när det gäller Skaraborgs län är:
 
Förjered, Hova, Norra Fåglås och Ransberg.
 
Man kan även ibland hitta enstaka mantalslängder där man inte i första han vänter sig, t.ex. när det gäller Skaraborgs län i:
 
Dimbo östra kronolänsmansarkiv
Anders och Gustav Anderssons Stenstorp arkiv
Kåkinds häradsrätts arkiv
 
I dessa fall rör det sig förmodligen om kopior som upprättats av särskilda skäl.