NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-06
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2000-11-22, 19:55
Sam! För att återkomma till den frågan som var uppe i diskussionen om PLFs databas, om användarvänligheten, så tycker jag att en site ska kunna förstås och användas utan hjälpmedel. Och finns hjälptext ska den vara utförlig och komplett. Inget av dessa kriterier uppfylls av NAD på nätet.
 
Vid samtal med SVARs webmaster om varför jag inte kunde beställa något via min Netscape-browser fick jag upplysningen att nästan alla beställningar (97 %) kom via Explorer, en siffra jag tycker låter märklig, men jag måste anta att hans siffra är korrekt. Därför har man inte lagt ner något arbete på Netscape-varianten och därför fungerar den inte som den ska, vilket i sin tur förmodligen ger effekten att det är därför nästan inga beställningar kommer via Netscape.
 
Jag har säkert ett 30-tal gånger försökt komma fram till beställningsfunktionen via Netscape från olika datorer, men bara lyckats två gånger, och den ena gången passade jag då på att beställa några kort jag saknade. Nedanstående text är en av de varianter jag fått (och fick alldeles nyss när jag provade att beställa igen):
 
 
Microsoft VBScript runtime error '800a000d'  
 
Type mismatch: 'ShoppingCartArray'  
 
/Arkis2/NADpages/shopping_cart.asp, line 99
 
 
Det är uppenbart att den här funktionen inte är färdig, och på frågan jag då ställde varför de öppnar en site som inte fungerar fick jag bara beskedet att det kan dröja ett år innan allt går perfekt.
 
Arkivverket har helt klart prioriterat de några hundra, eller kanske bortåt tusen arkivarier som behöver använda databasen Arkis2, som ligger som underlag för NAD, framför de kanske 50-100 tusen forskare (utan arkivarieutbildning) som skulle ha glädje av att lätt kunna söka efter och köpa material (SVAR har 60.000 kunder i sitt register). Och det är säkert en korrekt bedömning för dem, men en tätare kontakt med användarna innan siten öppnades hade inte skadat.