NULL Skriv ut sidan - Långmora arbetshem

Anbytarforum

Titel: Långmora arbetshem
Skrivet av: Camilla Johansson skrivet 2013-09-23, 11:36
Att lägga detta under yrken är kanske helt fel, eftersom det på något vis är motsatsen till..., men jag vet inte var jag ska lägga det annars.
 
Hur som helst: min morfar befann sig i 30-talets början, vid två olika tillfällen, på Långmora Arbetshem utanför Hedemora. Detta enligt min mormors dagbok, där det framgår att anledningen var att han saknade förmåga att försörja sin familj. Han var där ett år i taget.
 
Men det måste ju ha varit fler som gjorde i mellankrigstidens Sverige, och det utan att hamna på ett arbetshem? Kan någon berätta mer för mig om hur man hamnade där, vad bedömningarna var och gärna om det finns någonstans jag kan vända mig för att få tillgång till eventuella arkiv där min morfar kanske kan finnas med?
 
Jag har hittat på nätet att Långmora Arbetshem var ett uttryck för svensk fattigvård, för att senare bli interneringsläger under WWII. Men som sagt; det var många som var fattiga i Sverige vid denna tidpunkt. Det måste ha funnits andra kriterier.
 
Kan i förbigående nämna att min morfar var oäkta son till en kvinna som periodvis beskrivs som lösdriverska i kyrkoböckerna, och min mormor ondgör sig också i sina dagböcker över att han åker in till stan (Örebro) och umgås med zigenarna. Kan detta vara faktorer som spelade in i en myndighetsbedömning av honom?
 
Jag vet som sagt inte vem hans pappa var, men han själv var mycket mörk och svartögd, precis som han döttrar (varav en var min mamma) kom att bli, och jag har funderat på om den okände fadern kan ha varit rom.