NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2003
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2003-01-18, 01:56
Hej Lotta!
Vad jag förstår så är det lite olika tillvägagångssätt. Det pågår registrering av hela längder, som utförs av personer i Salt Lake City. Trots alla läsfel är det de uppgifter jag har funnit vara värdefullast, dessa går att använda för sökning av hela den aktuella längden. Andra uppgifter har meddelats in av individer över hela världen, de uppgifterna är ibland rena önskedrömmarna - utan kontakt med verkligheten. Därmed inte sagt att individmeddelade uppgifter i IGI saknar värde, endast att de uppgifterna är mera osäkra.
Meningen med fotograferingen av kyrkböckerna är att möjliggöra släktforskning för att kunna frälsa sina förfäder, en frälsning som utförs offentligt i mormonkyrkan såvitt jag förstår, vilket kanske är en orsak till önskedrömsvarianterna.
Jag har även sett uppgifter som uppenbart varit rena falsarier, med instoppad adel eller andra finare anor, som jag anser varit medvetet gjorda. Förmodligen har detta gjorts på grund av den offentliga frälsningen, tråkigt, men vi är ju alla människor som det brukar sägas.
Men trots detta, De hjälper till att föra släktforskningen framåt. De filmade kyrkböckerna, GEDCOM-koden skapades (och vidareutvecklas), massor av programkod i C och C++ finns att hämta hem gratis för utveckling av släktforskningsprogram (och detta har utnyttjats av många programmakare), och sedan kom Familysearch.
Men det gäller att ha tungan rätt i mun och KONTROLLERA uppgifterna mot originalkällan.
MVH     Sven-Ove